زنان كارآفرين با چه موانعي مواجهند؟
نوشته شده توسط : ali
 
 
اگر چه كارآفرينان به طور كلي در هم جوامع با مشكلاتي روبرو هشتند، اما زنان كارآفرين به طور خاص ممكن است با مشكلاتي ويژه مواجه شوند.

اگر چه كارآفرينان به طور كلي در هم جوامع با مشكلاتي روبرو هشتند، اما زنان كارآفرين به طور خاص ممكن است با مشكلاتي ويژه مواجه شوند. فقدان اعتماد به نفس، كار در جامعه مرد سالار، نداشتن ظرفيت ريسك‌پذيري، فقدان دلگرمي و حمايت از طرف خانواده، تبعيض در تربيت و پرورش افراد، تعارض نقش‌ها، فقدان آموزش، تحرك كم، داشتن مشكل دسترسي به سرمايه و رقابت سخت از جمله موانعي است كه ممكن است زنان كارآفرين با آنها مواجه شوند. زنان در توانايي‌هاي خودشان فاقد اعتماد به نفس كافي هستند كه بخشي از آن به خاطر محيط فرهنگي است. بسياري از خانواده‌ها به تامين بودجه براي ريسك كردن زنان تمايل زيادي ندارند. بانكداران نيز به خاطر فقدان امنيت وثيقه و تضمين كافي، تمايلي به سرمايه‌گذاري روي پروژه‌هاي زنان ندارند و بالاتر از همه اين‌ها تعداد بسيار كمي از آژانس‌هاي توسعه براي كمك بيشتر پيش قدم مي‌شوند. يك مانع مهم براي توانمندسازي زنان از طريق كسب و كار،‌ اين است كه نگرش‌ها و عقايد رايج اجتماعي-فرهنگي براي شكوفايي زنان كارآفرين كافي و مناسب نيستند. در جوامع جهان سوم، زنان اغلب به عنوان جنس ضعيف، منفعل و خانه‌نشين و در كل كم صلاحيت‌تر از مردان حساب شده‌اند و اين مساله به عنوان مانعي بزرگ در مقابل زنان در راه مبارزه براي داشتن موقعيت برابر ما مردان در پيگيري فعاليت‌هاي اقتصادي عمل مي‌كند. در چنين جوامعي زنان كمتر تحصيل كرده‌اند و در نتيجه از لحاظ اقتصادي عقب‌تر از مردان هستند و اين توانايي پذيرش ريسك زنان را در يك بنگاه فعال كاهش مي‌دهد. عده بسياري كمي از زنان براي شروع يك كسب و كار از خانواده‌هاشان مشوق دريافت مي‌كنند. مطالعات نشان داده‌اند كه زناني كه درخانه خوب ترتيب شده اند و داراي تحصيلات عالي هستند، تمايل به خلاقيت‌، استقلال و پويايي دارند و مي‌توانند كارآفرينان موفق‌تري شوند. كارآفريني نياز به سطوح بالايي از تعهد، از خود گذشتگي و فداكاري دارند. زناني كه رداي كارآفريني به تن مي‌كنند، استرس و فشار زيادي ناشي از نقش‌هاي گوناگون و تعارض‌هاي بين اين نقش‌ها را تحمل مي‌كنند واين هنگامي است كه همزمان براي از عهده بر آمدن نقش‌هاي چندگانه به عنوان مادر همسر، خانه‌دار و ... تلاش مي‌كنند. عمده‌ترين مانع بر سر راه زنان در زمينه كارآفريني، فقدان آموزش است. از سوي ديگر ‌زنان در حالت كلي بنا به موانع اجتماعي فرهنگي كم تحرك هستند. نقش دو گانه زنان كه بايد بين موفقيت در كسب و كارشان و مراقبت و رسيدگي به مسائل منزل هماهنگي ايجاد كنند، باعث محدوديت تحركشان مي‌شود.
زنان كارآفرين به دليل نبود امنيت و اعتبار كافي، در بازار دچار فقدان دسترسي به سرمايه‌هاي راه اندازي كسب و كار خود هستند. زنان به دليل نبود ترتيبات سازماني مشخص توسط زنان كارآفرين، با رقابت سختي مواجه هستند كه چنين رقابتي معمولا منجر به تعطيلي كسب وكار زنان مي‌شود. محدوديت‌هاي ديگري هم وجود دارد كه زنان كارآفرين با آن مواجه‌اند كه از آن جمله مي‌توان به نگرش منفي بانك‌ها و موسسات مالي، فقدان كارآيي مديريتي، كاغذبازي، فقدان تجارب تجاري، مديريت ناكارآمد فرايندهاي بازاريابي مثل مديريت واسطه‌ها و مشكلاتي در زمينه فراهم آمدن مواد اوليه اشاره كرد.




:: بازدید از این مطلب : 2559
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: