قوانين اصلي ارتباطات انساني در فضاي كاري
نوشته شده توسط : ali
 
 
درك چگونگي رفتار با مردم به اندازه شايستگي هاي فني و مديريتي اهميت دارد. به بدترين كارفرمايي كه تاكنون داشته‌ايد، فكر كنيد. به ياد آوريد كه چه طور فقدان مهارت هاي رفتار با ديگران در او سبب دلسردي و يا عدم بهره وري ديگران و خروج شما با نااميدي گرديد.

درك چگونگي رفتار با مردم به اندازه شايستگي هاي فني و مديريتي اهميت دارد. به بدترين كارفرمايي كه تاكنون داشته‌ايد، فكر كنيد. به ياد آوريد كه چه طور فقدان مهارت هاي رفتار با ديگران در او سبب دلسردي و يا عدم بهره وري ديگران و خروج شما با نااميدي گرديد.
يك انسان موفق نيمي كارمند است و نيمي سياستمدار. او مي داند كار كردن با ديگران به ويژه در جهان كنوني كه مملو از انسان هاي دمدمي مزاج و زودرنج است، روال ارتباطي خاصي را مي طلبد.
در نوشتار زير برخي از قوانين اصلي ارتباطات انساني در فضاي كاري را مي خوانيد. چنان چه بخواهيد از قافله عقب نمانيد براي مهارت يافتن در آن ها، ترجيحاً و منطقاً اين قوانين را جزيي از خود كنيد.
ديگران را با نام صدا بزنيد
 اين خوشايندترين صدا براي گوش هر كسي است. وقتي نام فردي را به كار مي بريد در واقع پيغام خود را به صورتي اختصاصي و تنها براي شخص او مبدل مي كنيد و هم چنين علاقه مندي و ميزان اهميت شما را نسبت به فرد مي رساند. دنياي سياستمدار مي گويد اين يك ابزار ساده و در عين حال فريبنده براي كاستن از جبهه گيري شخصي است زيرا يك نوع وجه ضمان و تعهد به وجود مي آورد.
اشتباه خود را بپذيريد
 ممكن است تصور كنيد اگر اشتباهي كه مرتكب شده ايد را به گردن نگيريد، وجهه خود را از دست خواهيد داد اما اين كار درست نيست. اعتراف به اشتباهات در محيط كار يكي از ستوده ترين اعمال است چون تعداد كمي به كار اشتباه خود اقرار مي كنند. بياموزيد كه چگونه تكبر و خودخواهي را كنار گذاشته و بپذيريد كه انسان كاملي نيستيد. مراقب باشيد در اين كار زياده روي نكنيد، مثلاً لازم نيست با عذرخواهي هاي زياد در جلسات اقدام به بيان اشتباهات خود نماييد!
●  ديگران را با معيارهاي بالا در نظر بگيريد
هستند در ميان ما افرادي كه معمولاً خودشان را «عقل كل» مي دانند و به نظر مي رسد اين گونه فكر مي كنند كه هيچ كس جز خودشان قادر به انجام صحيح امور نيستند. بكوشيد جزو اين گروه نباشيد. به قابليت هاي ديگران اعتماد كنيد. در واقع به آن ها در محول كردن كارها به بهترين وجه ممكن اطمينان داشته باشيد. اين به معناي داشتن انتظارات بيش از حد نيست.
از ديگران تعريف و تمجيد كنيد
 فقط نگوييد: «خوب بود.» در مورد تعريف خود صريح تر بوده و نشان دهيد كه درباره آن چه كه فرد در حقيقت انجام داده اطلاع داريد. در عين حال كه هميشه براي انتقاد كردن همواره زمان هست، انتقاد را طوري بيان كنيد كه پنداري از طرف دوستي قابل اعتماد بيان شده باشد.
مراقب حرف ها و قول هايتان باشيد
چنان چه تصميم پيگيري كاري را نداريد، نگوييد كه آن را انجام خواهيد داد. اعتبار شما ارتباط تنگاتنگي با كلامتان دارد. اگر به قول خود عمل نكنيد در مورد كارهاي بزرگ به شما اعتماد نشده و در نتيجه پيشرفتي نخواهيد داشت.
قدردان و سپاسگزار باشيد
اگر فردي لطفي به شما كرد، و يا براي انجام كاري براي شما از خواسته خود گذشت، قدرداني كنيد زيرا شما به خودي خود مستحق لطف نبوده و كسي به شما بدهكار نيست.
با فكر و ملاحظه باشيد
 هرگز تصور نكنيد كه ديگران سخنان شما را مساعد و ارزشمند تلقي خواهند كرد. برخي افراد به صورت طبيعي تك تك كلماتي را كه شخص بيان مي كند براي يافتن يك رودررويي شخص مورد جست وجو قرار مي دهند. پيش از حرف زدن فكر كنيد و مطمئن شويد كه هيچ ابهامي كه سبب سوء تعبير شود در سخنان شما وجود ندارد.
به حفظ آبروي ديگران كمك كنيد
هر كسي اشتباه مي كند. به آخرين باري كه اشتباهي خجالت آور مرتكب شديد فكر كنيد، واقعاً آرزو نمي كرديد كسي بيايد و اشتباه شما را كوچك جلوه داده و از جديت آن بكاهد؟ بنابراين منصف باشيد و همين كار را در حق ديگران انجام دهيد. به اين كار به او و به ديگران اطمينان مي دهيد كه دنيا به آخر نرسيده است. گاه قانون سكوت در برابر اشتباه ديگران، خود بهترين پاسخ و واكنش ا ست. 




:: بازدید از این مطلب : 2671
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: