روش‌هاي درست ترك كار
نوشته شده توسط : ali
 
 
سياستمداري را "درايت و مهارت در برخورد با مردم" معنا كرده اند. داشتن سياستي صحيح در برخورد با مسائل خصوصي و كاري همواره مفيد بوده است اما مهمترين كاربرد يك برخورد سياستمدارانه، هنگامي است كه شما كارتان را ترك مي‌كنيد.

سياستمداري را "درايت و مهارت در برخورد با مردم" معنا كرده اند. داشتن سياستي صحيح در برخورد با مسائل خصوصي و كاري همواره مفيد بوده است اما مهمترين كاربرد يك برخورد سياستمدارانه، هنگامي است كه شما كارتان را ترك مي‌كنيد.
دنيا بسيار كوچكتر از آن است كه ما تصور مي‌كنيم. شما هرگز نمي‌توانيد پيش بيني كنيد كه در مسير زندگيتان چه زماني و چگونه مجددا با كسي همراه خواهيد شد، به خصوص در اين بازار كار سيالي كه همه در آن همه جا هستند.
هنگامي كه قصد داريد كارتان را به هر دليلي ترك كنيد، نبايد تمام پلهاي پشت سرتان را خراب كنيد. شما هنوز مسير درازي براي طي كردن داريد و هرگز نمي‌دانيد كسي كه قرار است براي شغل دلخواهتان با شما مصاحبه كند كيست و يا در آينده هم اتاق چه كسي خواهيد شد.
در اينجا توصيه هايي داريم كه به شكل بايدها و نبايدها مطرح شده اند و اگر شما چه به دلخواه و چه به اجبار در حال ترك شغل خود هستيد، بايد آنها را قبل از روز آخر مورد مطالعه قرار دهيد.
رعايت نزاكت
بايد حرفه اي بودن و نزاكت را در اعلام اينكه قصد داريد كارتان را ترك كنيد، رعايت نماييد. ابتدا به مدير يا ارشد مستقيم خود اطلاع دهيدو پس از آن موضوع را به همكاران و بعد به باقي كاركنان بگوييد. نبايد اين كار را در آخرين لحظه انجام دهيد.
زمان دهيد تا كارفرما جانشيني براي شما پيدا كند
به كارفرماي خود زمان كافي بدهيد تا جانشيني براي شما پيدا كند. معمولا بايد دو تا چهار هفته قبل از زماني كه قصد داريد به كارتان خاتمه دهيد بايد موضوع را اعلام كنيد. با كارفرماي فعلي و كارفرماي آينده خود صحبت كنيد تا در زماني كه براي هردو مناسب تر است برنامه ريزي كنيد.
استعفا با يك نامه رسمي
بايد يك نامه رسمي براي استعفاي خود بنويسيد. احتياجي به توضيحات بلند بالا هم نداريد، مي‌توانيد به سادگي اظهار كنيد كه از شغل خود استعفا ميدهيد تا به حرفه مورد علاقه خود بپردازيد يا از يك فرصت استثنايي استفاده كنيد. اينكه شما كار يا كارفرماي خود را دوست داريد يا از آن متنفريد، تاثيري در متن نامه ندارد. نامه بايد كوتاه، محترمانه و واضح باشد.
از محل كارتان بدگويي نكنيد
نبايد به توهين و بدگويي از محل كارتان بپردازيد. اشخاص منفي باف به محض اطلاع يافتن از قصد شما، به دنبال فرصتي براي درميان گذاشتن احساس نارضايتي خود با شما بر مي آيند. اگر ميخواهيد با روي خوش از كار خود جدا شويد، از گفتگو با كاركنان ناراضي خودداري كنيد.
اتمام كاري كه در دست داريد
بايد كاري كه در دست داريد را به اتمام برسانيد. پروژه ها را ناتمام رها نكنيد. فهرستي از پروژه هايي كه در دست داريد تهيه كنيد و ببينيد كدام يك را مي‌توانيد و كدام يك را بايد قبل از رفتن تكميل كنيد. از شيوه رفتار كارمنداني كه چيزي به بازنشستگي شان نمانده پرهيز كنيد و تا آخرين روز حضور خود فعال باقي مانده و خود را عضو گروه همكارانتان بدانيد. كوشا باشيد و تاثيري خوب و به يادماندني باقي بگذاريد.
مرتب‌كردن ميز كار قبل از حداحافظي
نبايد دفتر يا ميز كار خود را نامرتب رها كنيد. يك روز را به مرتب كردن وسايل براي جانشين خود اختصاص دهيد. لوازم متعلق به محل كارتان را با خود نبريد مگر اينكه چيزي را از خانه آورده يا آنرا شخصا خريداري كرده باشيد.
تعليم دادن جانشين خود
در صورتي كه زمان داشته باشيد، حتما براي تعليم دادن جانشين خود پيشقدم شويد. اگر قبل از آمدن اين شخص بايد به كار جديدي مشغول شويد، براي پاسخ گويي به سؤالات او در دسترس باشيد و آنها را حضوري و يا از طريق تلفن جواب دهيد.
اي ميل‌هاي خداحافظي گستاخانه نفرستيد
از فرستادن اي ميل‌هاي خداحافظي گستاخانه يا همراه با آه و ناله خودداري كنيد. اگر قصد داريد همكاران خود را با اي - ميل از رفتن خود آگاه كنيد، اطلاعات لازم براي تماس با خودتان را در آن درج كنيد. اين افراد، بخشي از شبكه دوستان و آشنايان شما هستند.
عاقلانه عمل كنيد
هنگام آخرين گفتگو قبل از ترك كارتان، عاقلانه عمل كنيد. اين زمان، موقع مناسبي براي بدگويي پشت سر رئيس نيست. اگر قبلا نظر خود را درباره يكي از همكاران ابراز نكرده ايد، حالا موقع آن نيست كه درباره آن چيزي بگوييد. اگر قبل از اين گفتگو درباره مسائل يا اشخاصي اظهار نگراني كرده ايد، حالا موقع تكرار مودبانه و از سر دلسوزي آنها است.
در آخر
به خاطر داشته باشيد، ترك كار با احترام و افتخار چيزي است كه هرگز از آن پشيمان نخواهيد شد اما به جا گذاشتن يك نامه تلخ و ناگوار، موجب پشيماني خواهد بود.




:: بازدید از این مطلب : 2591
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: