نوشته شده توسط : ali
متخصص طب سنتی با اشاره به بخور و نخورهای فصل تابستان گفت: بهتر است در فصل تابستان غذاهای سنگین و غلیظ زمستانه کنار گذاشته شوند و از خوراک‌های معتدل‌ و سبک تابستانه استفاده شود



ناصر رضایی‌پور, متخصص طب سنتی در رابطه با بخور و نخورهای فصل تابستان و راه‌های پیشگیری از بیماری در فصل بهار و تابستان، اظهار داشت: سیاهه خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که برای تابستان در پزشکی سنتی پیشنهاد داده شده نشان می‌دهد که پیشینیان ما هم از دانش تغذیه و هم از حکمت‌ها و عبرت‌های آن آگاه بودند.
 
حکمای قدیم بهترین خوراک‌های تابستانه را خوراکی‌هایی می‌دانستند ضمن برخورداری از اعتدال،‌لطافت، سبکی، طبع سرد و گرم، فرو شوینده صفرا باشد تا بتوان با اطفای حرارت و خنک کردن بدن از آسیب‌های گرمی خشکی مفرط هوا و تاثیر آن در افزایش تولید خلط صفرا جلوگیری کند.
 
غذاهای مناسب فصل تابستان
 
بهتر است در فصل تابستان غذاهای سنگین و غلیظ زمستانه کنار گذاشته شوند و خوراک‌های معتدل‌ و سبک تابستانه به میان سفره‌ها آید. آش‌های ساده، رقیق و کم گوشت که با آب انار،غوره و چاشنی‌های کم ترش برای فصل تابستان خوراکی مناسبی به‌شمار می‌روند.
 
نوشیدنی های مناسب فصل تابستان
 
    شربت سکنجبین
    شربت لیمو
    غوره
    ریواس
    انار
    نارنج
    تمبر هندی
    هندوانه
    فالوده سکنجبینی
 
 
میوه های مناسب فصل تابستان
 
میوه‌های تر می‌خوش (ترش و شیرین) همچون:
 
    آلو
    آلبالو
    گیلاس
    آلوچه
    توت سیاه
    سیب
    به
    کدو
    اسفناج
    خیار
 
نیز برای کاهش علائم آلرژی‌های تابستانه مفید هستند.
 
بهترین گوشت ها برای مصرف در تابستان
 
    ماهی قزل‌آلای تازه  
    ماهی کیلکا
    جوجه مرغ
    جوجه خروس
    تیهو (نوعی کبک)
    گوشت بزغاله
 
بهتر است این ماهی‌ها پرورشی نباشد و با اندکی روغن کنجد آب‌پز شده باشند. همچنین جوجه مرغ، جوجه خروس، تیهو و گوشت بزغاله که با چاشنی‌های ترش تهیه شده باشند برای این فصل مناسب است.
 


:: بازدید از این مطلب : 2253
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
بحث های زیادی درباره انواع چای شده است. چای های مفید برای سلامتی

بحث های زیادی درباره انواع چای شده است. چای های مفید برای سلامتی. در میان آن ها چای سبز بسیار رایج است. یکی از دیگر از چای هایی که امروزه رواج زیادی پیدا کرده است چای زعفران می باشد.
وب‌سایت بدونیم: بحث های زیادی درباره انواع چای شده است. چای های مفید برای سلامتی. در میان آن ها چای سبز بسیار رایج است. یکی از دیگر از چای هایی که امروزه رواج زیادی پیدا کرده است چای زعفران می باشد. تهیه این چای بسیار آسان است فقط کافی است آب داغ و مقداری زعفران داشته باشید. البته می توان مواد دیگری هم به آن اضافه کرد مثلا عسل، دارچین، زنجبیل، نعناع و…

در این مطلب ۲ نمونه دستور چای زعفران آورده ام که به ذهن، بدن و روحتان نیروی تازه می دهد.


فواید چای زعفران

از زمان های قدیم زعفران برای سلامتی کاربرد زیادی داشته است. حتی در برخی کشورها به دلیل خاصیت زعفران از آن در داروها استفاده می کردند. بهترین راه برای مصرف زعفران، چای زعفران است زیرا ترکیبات فعال زعفران محلول در آب است. بنابراین از طریق سیستم گوارشی مستقیما به گردش خون جذب می شود. از مهمترین فواید زعفران: آنتی اکسیدان، ضد التهاب، تقویت متابولیسم، تنظیم قند خون، ضد سرطان، ضد افسردگی و بسیاری موارد دیگر می باشد.

نحوه تهیه چای زعفران

دستور چای زعفران برای همه آسان است چون همانطور که از قبل گفتم مواد خاصی نیاز ندارد. بیایید با این دستور شروع کنیم:

چای زعفران و زنجبیل

مواد لازم:

        ۴ پیمانه آب
        چند رشته زعفران
        مقداری زنجبیل رنده شده
        ۲ قاشق سوپ خوری عسل
        مقداری چوب دارچین

1-آب را در ظرفی بریزید و بگذارید بجوشد.

2-عسل، زنجبیل و چوب دارچین را به آن اضافه کنید.

3-اکنون زعفران را بریزید درب ظرف را ببندید و بگذارید ۱۵ دقیقه بجوشد.

4-سپس درب ظرف را بردارید و ۱۵ دقیقه دیگر بجوشد.

متابولیسم بدن را با چای زعفران بالا ببرید

چای زعفران مراکشی

مواد لازم:

        مقداری چای سبز
        مقداری رشته زعفران
        آب جوش به مقدار لازم
        ¼ پیمانه شکر


1-آب را بجوشانید سپس چای سبز راداخل آن بریزید.

2-پس از شستشوی برگ های چای سبز در آب آن ها را از آب جدا کنید و آب را دور بریزید.

3-برگ های چای سبز را در ظرف آب دیگری بریزید.

4-شکر و زعفران را اضافه کنید و بگذارید ۵ دقیقه بجوشد.

5-می توانید برای طعم بهتر کمی نعناع به آن اضافه کنید.

6-چای زعفران چای بسیار مفیدی است که خوردن چند پیمانه از آن دنیایی از تغییرات را در زندگی شما ایجاد می کند.


:: بازدید از این مطلب : 2155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
خطرناکترین شیوه خوردن قهوه استفاده از نی برای نوشیدن قهوه های آماده است که در برخی فروشگاه ها به فروش می رسند

خطرناکترین شیوه خوردن قهوه استفاده از نی برای نوشیدن قهوه های آماده است که در برخی فروشگاه ها به فروش می رسند و می تواند آب جوش را مستقیماً وارد مری کند و خطر سرطان زایی را تا حد زیادی افزایش دهد.
نوشیدن قهوه و چای داغ سرطان زا است!

بر اساس نتایج تازه ترین تحقیقات، نوشیدن چای و قهوه داغ خطر ابتلا به انواع سرطان های گوارشی را افزایش می دهد.کارشناسان به افراد توصیه می کنند از نوشیدن قهوه بسیار داغ پرهیز کنند، زیرا این کار می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی چون سرطان مری ، گلو و بروز انواع تومورهای دستگاه گوارش شود.

تحقیقات جدید نشان داده است که خود دانه قهوه برای سلامت انسان بسیار مفید است اما نوشیدنی آن در دمای بالا می تواند به خاطر ورود آب جوش به داخل مری باعث انواع سرطان شود. کارشناسان توصیه می کنند افراد از نوشیدن قهوه در دمای بالاتر از 65 درجه سانتیگراد خودداری کنند و هنگام تمایل به نوشیدن قهوه ابتدا اندکی صبرکنند تا دمای آن ولرم شود.

خطرناکترین شیوه خوردن قهوه استفاده از نی برای نوشیدن قهوه های آماده است که در برخی فروشگاه ها به فروش می رسند و می تواند آب جوش را مستقیماً وارد مری کند و خطر سرطان زایی را تا حد زیادی افزایش دهد.

علاوه بر قهوه ، نوشیدن چای و انواع دمنوش ها با حرارت بالا  نیز می تواند با افزایش خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش ، تشدید عارضه آکنه روزاسه(acne rosacea ,آکنه دوران بزرگسالی عبارت است از التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت معمولاً گونه‌ها، بینی و پیشانی. در واقع این بیماری آکنه نیست.) ، بالا رفتن فشار خون، آسیب به پرزهای چشایی زبان، تخریب مینای دندان و بروز سوء هاضمه همراه باشد.

کارشناسان این نتایج را با تحقیق بر روی بیماران مبتلا به سرطان مری بدست آورده اند و اینکه اکثر آنها در طول زندگی خود سابقه نوشیدن چای و قهوه بسیار داغ را داشته اند.سرطان مری یکی از مرگبارترین سرطان ها در جهان است و کشورهایی چون ایران ، هند، چین و آمریکای جنوبی بالاترین میزان مبتلایان را دارد.

اهمیت نوشیدن چای و قهوه در دمای ولرم به اندازه ای است که سازمان بهداشت جهانی امسال اعلام کرده است حرارت بالای نوشیدنی ها از عوامل ابتلا به سرطان مری در جهان است.

این یافته ها توسط محققان آژانس بین المللی تحقیقات سرطان ایالات متحده انجام شده و در جدید ترین شماره مجله لانست به چاپ رسیده است.


:: بازدید از این مطلب : 1986
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
افسردگی، ما را به دنیای زیرین می فرستد تا آنچه را برای نو شدن و از سر گرفتن زندگی به آن نیاز داریم از ژرفای روح با خود به بالا بیاوریم.

دو هفته نامه موفقیت - تورج رضا بنی صدر: در دیای امروز پدیده افسردگی چنان شیوع و گسترش یافته است که از لحاظ روان شناختی به یکی از معضلات اجتماعی دوران معاصر و به یکی از خطرناک ترین آن ها تبدیل شده است. از آغاز انقلاب صنعتی به بعد، شاهد رشد سرطان گونه این پدیده هستیم. همان طور که در ادامه خواهیم دید، این پدیده ساز و کار روانی است که از همان آغاز پیدایش گونه انسان و شکل گیری روان او کارکرد داشته است.با شکوفایی نظام سرمایه داری و تغییر و دگرگونی ارزش های حاکم، انسان مدرن به طور فزاینده ای از روح و روان خود و از طبیعی بودنش دورتر و به فردی بیگانه از خود تبدیل شده است.

انسان امروزی از فطرت خود فاصله گرفته و دیگر نمی داند کیست و واقعا چه می خواهد. انسان امروزی به یک ابزار، به چرخ دنده ای ناچیز در این دستگاه عظیم تولید ثروت و قدرت تبدیل شده است. انسان امروزی هرآن از انسانیت خود دورتر می شود. رفاقت جای خود را به رقابت به عنوان یک ارزش داده است. نگاه ما به انسان ها به نگاهی صرفا ابزاری تبدیل شده است.

افسردگی، سقوط به دنیای زیرین و پذیرش مرگ است(اسلایدشو)

انسان ها پلکان هایی شده اند که ما برای بالا رفتن از هرم ثروت و قدرت باید بر آن ها پا بگذاریم. در دنیای سرد منطق و عقلانیت صرف فرهنگ حاکم، جایی برای عشق، جایی برای عواطف گرم و انسانی نیست. رسیدن هرچه بیشتر به دستاوردهای بیرونی و کسب ثروت و قدرت به ارزشی بی چون و چرا تبدیل شده است.

در این فرهنگ ثروت و قدرت نه به منظور پاسخ گویی و رفع نیازهای انسان، بلکه خود به هدف زندگی تبدیل شده است. ثروت برای ثروت، قدرت برای قدرت. آن جمله معروف را به یاد داشته باشیم که می گوید، جایی که عشق نیست قدرت خلا را پر می کند. این مقطع تقریبا با میان سالی و بحران های خاص آن است.علی رغم موفقیت های بیرونی و دست یافتن به جایگاه اجتماعی، احساس تهی بودن، پوچی و فقدان معنا، سبب بحران می شود که آن را بحران میان سالی می نامیم. دستگاه روانی انسان با استفاده از ساز و کار افسردگی کاری می کند که به دنیای درون برویم و معنای از دست رفته را بازیابیم.برای این منظور ابتدا باید آن تاخت و تازی که در دنیای بیرون داشتیم فروکش کند. باید ارزش ها و اولویت هایی که تاکنون به ما القا شده بود مورد شک و تردید و ارزیابی مجدد قرار گیرد. باید زرق و برق دنیای بیرون و خواسته ها و انتظارات حاکم رنگ ببازند تا فرصتی پیدا کنیم برای پرداختن به دنیای درون و یافتن خود گمشده مان و معنای از دست رفته. افسردگی این کار را برای ما انجام می دهد.

می توان افسردگی ها و همچنین مرگ قریب الوقوع را آیین تشرف به دنیای زیرین دانست. افسردگی ما را به دنیای زیرین می برد تا هر توانایی و بالقوه گی را که برای ادامه بقا و زندگی نو به آن نیازمند بوده و از آن بی خبر بوده ایم را چونان «شاتره آبی» از ژرفای اقیانوس ناخودآگاه بچینیم و با خود بالا بیاوریم. هر آنچه برای شدن نیاز داریم در دنیای زیرین وجود دارد.

آریانا استاسینوپولوس، اسطوره شناس یونانی، در توصیف دنیای زیرین و رب النوع حاکم بر آن چنین می گوید: نام دیگر هادس، پلوتو بود که در زبان یونانی به معنای ثروت و مال است. نماد ثروت نامرئی این رب النوع، شاخی بود که در دست نگه می داشت و انواع میوه ها و سبزیجات و جواهرات و طلا و نقره در حال سرریزشدن از آن بود. هنگامی که در روزهای تاریک زندگی مان مانند افسردگی ها، اضطراب ها، بالاآوردن های عاطفی و غم و اندوه به دنیای زیرین می رویم، هادس در کنار ماست. با پایین رفتن در قلمرو هادس، قدرت و روشنایی و نوشدگی را با خود به بالا می آوریم.

هادس هم نام رب النوع دنیای زیرین است و هم نام قلمرویی که او بر آن فرمانروایی می کند. فضای دنیای زیرین را می توان از یک نظر با حال و هوای افسردگی مقایسه کرد؛ تاریکی، سردی و سیاهی، دنیای که در آن همه چیز خاکستری است و حتی ادراک از رنگ و سرزندگی هم وجود ندارد.روان شناسان به این حال و هوا افسردگی عمیق می گویند و عرفا نام شب های تاریک روح بر آن می نهند. در این حال و هوا ارتباط انسان با واقعیت روزمره قطع می شود و شخص نمی تواند روشنایی زندگی راحساس یا تحمل کند. معمولا تنها و گوشه نشین می شود و به آنچه در دنیا می گذرد اهمیت نمی دهد. نظافت شخصی یا تغذیه مناسب برایش بی معناست. حرکت می کند، راه می رود، لباس می پوشد ولی نشانی از زنده بودن و سرزندگی و انرژی حیاتی در او به چشم نمی خورد.افسردگی یک ساز و کار خودتنظیمی روان است. وقتی زندگی ما بنا به هر علتی از تعادل خارج می شود، روان به منظور ادامه بقای ما و از طریق ساز و کار افسردگی، ما را به دنیای زیرین می فرستد تا آنچه را برای نو شدن و از سر گرفتن زندگی به آن نیاز داریم از ژرفای روح با خود به بالا بیاوریم.


دنیای زیرین و حال و هوای افسردگی را می توان خلائی آبستن تولید دوباره دانست. هرچند در دوره افسردگی ممکن است زندگی بیرونی ما ساکن و تهی به نظر بیاید ولی کار درونی به طور گسترده و شدید در حال انجام است. انسانی نو در در رحم دنیای زیرین در حال شکل گیری و متولدشدن است. اینجاست که نقش روان کاو و مشاور اهمیت می یابد.

کار روان کاوی باید علی القاعده آشنایی کافی با هزارتوی پرپیچ و خم و گاه پرمخاطره دنیای زیرین داشته باشند. کار ایشان راهنمایی افراد افسرده در این هزارتو و کمک به تحلیل و تفسیر درست پیام های ضمیر ناخودآگاه (با استفاده از تحلیل رویاها و روش تجسم فعال) و نیز کمک به خروج سالم و به موقع از دنیای زیرین و ورود شایسته به دنیای بیرون و بهره مندی مناسب از توانایی های کسب شده است.قلمرو دنیای زیرین قلمروی ناخودآگاه شخصی و ناخودآگاه جمعی است. ما در آنجا افکار و عواطف سرکوب شده و هر آنچه بیش از حد دردناک یا غیرقابل قبول و شرم آور بوده است را نگه داشته ایم تا در دنیای بالا. در دنیای بیرون دیده نشود.

همچنین شخصیت واقعی ما در آنجا زنده زنده دفن شده است. ما در بسیاری از موارد کهن الگویی غالب خود را به علت عدم همنوایی با ارزش های فرهنگ حاکم و به سبب نیازی که برای پذیرفته شدن در جامعه پدرسالار و نیل به دستاوردهای دنیای بیرون داریم، در دنیای زیرین دفن کرده ایم. این ها جنبه هایی از شخصیت ما هستند که تا به آگاهی درنیایند و زندگی نشوند، هرگز به تمامیت نخواهیم رسید و هرگز نخواهیم توانست پازل هزار تکه و پراکنده روان خود را کامل کنیم.از سوی دیگر اشتیاق هایی که هرگز تحقق نیافته اند و امکاناتی که در تاریکی مانده اند، تماما در ناخودآگاه قرار دارند. در دنیای زیرین ناخودآگاه جمعی، هرچیزی که تاکنون وجود داشته است و هر چیزی که امکان تصور آن می رود، وجود دارد و همان طور که گفته شد هر آنچه برای شدن به آن نیاز داریم، در آنجا نهفته است.

بخش ناخودآگاه جمعی دنیای زیرین حوزه امکانات است. حوزه بالقوگی ها یا کهن الگوهایی است که بسته به مورد چنانچه به آگاهی درآیند و به آن ها انرژی داده شود جان می گیرند و ما را در راه رشد روانی و فرایند تفرد گامی به پیش می برند و برای مقابله با دشواری ها و چالش های پیش رو توانمند می کنند. رفتن به دنیای زیرین در برخی از موارد خودخواسته و داوطلبانه است. به عنوان مثال روانکاوان، روان شناسان، روان پزشکان و مشاوران به منظور آشنایی با این قلمرو و راه های پرپیچ و خم و امکانات موجود در آن، پا به دنیای زیرین می گذارند. آن ها باید با امکانات و بالقوگی های موجود در ناخودآگاه و با راه های ورود و خروج کم خطرتر این قلمرو آشنا باشند تا بتوانند مددجویان را به نحوی شایسته راهنمایی کنند. ولی افراد در بیشتر مواقع سقوطی ناخواسته و دردناک به دنیای زیرین دارند. از «مرگ» می توان به عنوان مهم ترین عامل این سقوط نام برد: مرگ یک رابطه، مرگ حالتی از بودن، مرگ یک قصد، مرگ یک امید بیا معنا می تواند شخص را به آن سرزمین سرد و تاریک ببرد.

زمانی هم که به مرگ جسمانی یا به احتمال آن می اندیشیم، این فکر نیز تجربه ای است که انسان را به دنیای زیرین می برد. احتمالا همه ما چندین نمونه از موارد فوق را تجربه کرده ایم. با این حال ذکر چند مثال موضوع را روشن تر می کند. زوجی را در نظر بگیرید که رابطه صمیمانه عاطفی و عاشقانه شان بعد از مدتی و بنا به هر دلیلی به جدایی منجر می شود.

گاهی افسردگی ناشی از این جدایی به جدی است که بدون کمک تخصصی قادر به ادامه زندگی نخواهندبود یا کسی که پس از سی- چهل سال اشتغال در یک منصب و صرف تمام انرژی روانی خود فقط در آن راستا، ناگهان حکم بازنشستگی اش را روی میز می گذارند. اگر او نتواند خود را مطابق با شرایط تازه وفق دهد، اگر نتواند در جایگاه یک بازنشسته افق تازه ای برای زندگی خود ترسیم کند، اگر نتواند جنبه های دیگر شخصیت خود را رشد دهد و از امکانات و فرصت های تازه ای که دوران بازنشستگی در اختیارش می گذارد، برای اعتلا و شور و نشاط بخشیدن به زندگی اش بهره جوید، چه بسا این خلا و فقدان معنا او را به ورطه نیستی بکشاند.

افسردگی، سقوط به دنیای زیرین و پذیرش مرگ است(اسلایدشو)

همچنین کسی که هویت و ارزش خود را با موفقیت و پیروزی یکسان تلقی می کند. چنانچه در مبارزه ای شکست بخورد این شکست ناقوس مرگ را برای برخورد قهرمان گونه او به صدا درخواهد آورد. در این مورد مثال غم انگیزی که گهگاه در مطبوعات هم بازتاب می یابد خودکشی معدودی از داوطلبان ورود به دانشگاه است که علی رغم شاگرد ممتاز بودن در دوران دبیرستان و کوشش فراوانشان برای ورود به دانشگاه، در امتحان کنکور ناکام می شوند و در برابر انتظارات و توقعات خانواده و اطرافیان و حتی خودشان احساس شرمساری می کنند یا زنی را در نظر بگیرید که پس از 50 سال زندگی زناشویی مشترک، شریک زندگی خود را از دست می دهد.

او که در طول این سال ها نقشی جز خانه داری و همسر خوب بودن ایفا نکرده است اکنون با چالش عظیم تامین معاش و مشکلات زندگی در یک جامعه بی رحم و خشک و منطقی رو به روست. پس برای ادامه زندگی و بقا یا باید سایر جنبه های شخصیت خود را بیاید و آن ها را رشد دهد و مهارت های لازم را بیاموزد و یا این عجز و درماندگی او را دچار افسردگی حاد می کند و به قعر دنیای زیرین فرو می غلطاند. این موضوع در مورد زنی که خود را صرفا یک «مادر» می داند و جز مادربودن هویت دیگری برای خود قائل نیست، به همین ترتیب صادق است.

هستند مادران ناآگاهی که مانع رشد و استقلال فرزندان خود می شوند، که مبادا نقش مادری را که هویت خود را صرفا با آن تعریف کرده اند، از دست بدهند و در نتیجه به هیچ تبدیل شوند؛ و نیز هنگامی که ما قربانی جریانی می شویم، به این می ماند که به ما تجاوز شده باشد. کسی که به او تجاوز شده یا حقوقش پایمال شده است، بی آنکه خود بخواهد به دنیای زیرین می افتد.
پیام افسردگی پذیرش مرگ است. تا مرگ را نپذیریم (مرگ یک رابطه، مرگ حالتی از بودن)، تا تغییر را نپذیریم، امکان زندگی کردن نخواهیم داشت. باید نگاهمان به افسردگی را تغییر دهیم و به آن ارج نهیم. ما افسرده می شویم که به دنیای زیرین برویم و از مواهب و هدایای آن بهره مند شویم.

از شاخه فراوانی هادس آنچه را که نیاز است برداریم و با خود به دنیای بالا بیاوریم. ما برای نو شدن و تولد دوباره به دنیای زیرین می رویم، برای دوباره زاده شدن از رحم ناخودآگاه، ما مانند جنین در رحم ناخودآگاه تغذیه می کنیم و آماده تولد و ورود مجدد به دنیای بیرون می شویم. ولی همان طور که ماندن جنین در رحم مادر بیش از نه ماه و اندی خطر مرگ در پی دارد، ماندن منفعلانه و بیش از حد نیاز در دنیای زیرین و قطع رابطه طولانی مدت با دنیای بیرون نیز برای ما عواقب بدی در پی دارد.

باید در تمام مدت اقامت در دنیای زیرین هشیار باشیم که معضل چیست و چرا آنجاییم و در جست و جوی چه هستیم. در این طی طریق روان کاو و مشاور می تواند به عنوان راهنمای ما در دنیای زیرین نقشی بسزا ایفا کند. افسردگی شدت و ضعف متفاوت و دلایل مختلف دارد. حتی اگر هم دلیل افسردگی دو نفر یکسان باشد. مثلا مرگ یک رابطه، به علت متفاوت بودن تاریخچه و شرایط زندگی آن ها و تفاوت در سنخ شخصیتی ایشان، راهکارها یکسان نخواهدبود؛ بنابراین راهکار باید از درون ناخودآگاه فرد مورد نظر متبلور شود نه اینکه روان کاو و مشاور نسخه ای آماده و از قبل پیچیده شده به دست او بدهد.

همان طور که گفتیم افسردگی درجات متفاوت دارد. بخشی از زندگی روزمره فرورفتن های جزیی در دنیای زیرین است. این زمانی است که می گوییم، امروز یک چیزیم میشه، یا امروز زیاد رو فرم نیستم... این یعنی افسرده هستم. ولی این یک افسردگی جزیی است که همه ما بارها و بارها آن را تجربه کرده ایم و به محض اینکه موضوعی توجه ما را جلب کند، این حالت از میان می رود. ولی در افسردگی های شدیدتر شخص احساس می کند برای همیشه در این وضعیت می ماند و دیگر هرگز روشنایی روز را نخواهد دید و دیگر هرگز شور و شوق زندگی را تجربه نخواهد کرد. یک بی زمانی و بی مکانی ابدی و آکنده از تاریکی و سیاهی، یک دنیای سرد و خاکستری رنگ.در افسردگی های حاد شخص فرودی به دنیای زیرین ندارد. بلکه در آن سقوط می کند. او فاقد توان مشاهده و خوشه چینی از آن گنجینه سرشار است. او حتی نمی داند چرا آنجاست و چه می خواهد.

افسردگی، سقوط به دنیای زیرین و پذیرش مرگ است(اسلایدشو)

با کمک روان کاو و شاید با تجویز موقت دارو بتواند توان مشاهده و انتخاب را بازیابد. در غیر این صورت در آن دنیای تاریک گرفتار خواهدشد و شاید به مردن به عنوان تنها راه حل و راه خروج از آن شرایط طاقت فرسا بیندیشد. در این گونه موارد نقش روان کار و مشاور اهمیت فوق العاده ای دارد، هم برای بازیافتن قوه ادراک و مشاهده مددجو و هم برای راهنمایی او در این هزارتوی مخاطره آمیز.در هر حال و در کل سقوط به دنیای زیرین ناخودآگاه را می توان سقوطی فرخنده دانست؛ زیرا با نگرش درست به مقوله افسردگی، نتیجه آن می تواند به تولدی دوباره، به انسانی نو با توانایی های تازه منجر و سبب رستگاری شود.سخن آخر اینکه به سبب مشابهت افسردگی با درون گرایی، هستند کسانی که افراد درون گرا را را اشخاص افسرده اشتباه می گیرند و به همان سیاق با آن ها رفتار می کنند. غافل از اینکه با این کار به آنان آسیب وارد می کنند. درون گرایی یک سنخ شخصیتی است، نه یک مورد آسیب شناختی.


:: بازدید از این مطلب : 1912
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
یک متخصص طب سنتی گفت: برای کسانی که یبوست دارند, افطاری‌شان را بهتر است با خاکشیر و آب داغ و کمی نبات شروع کنند.


درمان یبوست روزه داران با خاکشیر و نبات

لیلا شیربیگی, متخصص طب سنتی درباره رفع یبوست در روزه داری, اظهار داشت: برای کسانی که یبوست دارند, افطاری‌شان را بهتر است با خاکشیر و آب داغ و کمی نبات شروع کنند.

به‌گفته وی یک قاشق چای‌خوری خاکشیر در یک فنجان آب داغ و کمی هم پودر نبات با هم مخلوط کنند و افطار را با این نوشیدنی گرم باز کنند و بعد 15 دقیقه تحمل کنند تا خاکشیر و آب داغ جذب بدن شود, آن زمان شروع به خوردن افطار کنند.

همچنین میثم شیرزاد ــ متخصص طب سنتی نیز ادامه داد: افطار را باید با نوشیدنی‌های گرم شیرین آغاز کرد.

    شیر گرم با عسل
    شیر گرم با شیره انگور
    چای با شیره انگور

 

استفاده از شکر در نوشیدنی‌های گرم کمک می‌کند که انرژی از دست رفته زودتر برگردد و در عین حال رطوبت از دست رفته هم زودتر جبران شود.

همچنین سید سعید اسماعیلی ــ متخصص طب سنتی نیز اضافه کرد: برای افطار بهتر است که ما غذاهایی مصرف کنیم که با معده‌ای که حدوداً 17 ساعت خالی بوده سازگار باشد بنابراین استفاده از غذاهایی که بسیار سنگین و دیرهضم هستند برای وعده افطار قاعدتاً خوراکی‌های مناسبی به نظر نمی‌رسند.

 استفاده از آب سرد موقعی که افراد ساعت‌ها تشنه بودند و کبد و معده حرارت زیادی دارد, باعث می‌شود به‌سرعت این آب سرد جذب کبد شود و به کبد ما آسیب برساند. توصیه می‌کنیم افطار را با کمی آب ولرم شروع و روزه را با آن باز کنند.

مهدیس مجتبایی ــ متخصص طب سنتی نیز خاطرنشان کرد: یادتان باشد در زمان افطار تا سحر از چای پُررنگ, قهوه و نسکافه خیلی کم استفاده شود یا اصلاً استفاده نشود, چون تشنگی‌تان را چندین برابر افزایش می‌دهد. اگر خیلی به خوردن چای عادت دارید بهتر است از چای کمرنگ و ترجیحاً از چای‌های ایرانی اصیل بدون عطر و بدون اسانس استفاده شود.


:: بازدید از این مطلب : 1990
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
اسپری برنزه کننده را به پاها و دست‌هایم مالیدم و آماده آفتاب گرفتن شدم. بعد از دقایقی فشار زیادی در قفسه سینه‌ام احساس کردم.


اسپری برنزه کننده را به پاها و دست‌هایم مالیدم و آماده آفتاب گرفتن شدم. بعد از دقایقی فشار زیادی در قفسه سینه‌ام احساس کردم. نمی‌توانستم نفس بکشم و حس می‌کردم قفسه سینه‌ام در حال سوختن است. از این رو، فوراً با اورژانس تماس گرفتم و...
وقتی ریه با "اسپری برنزه کننده" می سوزد

خانمی پس از استفاده از کرم و اسپری برنزکننده پوست دچار تنگی نفس شدید و به بیمارستان منتقل شد.گفته می‌شود، اسپری مورد استفاده این خانم سه سال قبل به علت وجود نواقصی از سوی شرکت تولیدکننده برچیده شد و وزارت بهداشت آن را ممنوع اعلام کرد.

"لوسی فولر" 25 ساله، ساکن ناتینگهام انگلیس، ضمن اظهار بی‌اطلاعی در خصوص جمع شدن کرم و اسپری‌های شرکت "سنت تروپز" (St Tropez) می‌گوید که یک ماه قبل در مغازه‌ای این محصولات را خریداری کرده است.

خانم فولر در مورد این اتفاق می‌گوید: «اسپری را به پاها و دست‌هایم مالیدم و آماده آفتاب گرفتن شدم. بعد از دقایقی فشار زیادی در قفسه سینه‌ام احساس کردم. به سرعت وارد خانه شدم تا در سایه استراحت کنم. اما نمی‌توانستم نفس بکشم و حس می‌کردم قفسه سینه‌ام در حال سوختن است. از این رو، فوراً با اورژانس تماس گرفتم».

وی پس از دقایقی به بیمارستان دانشگاه ناتینگهام منتقل شد و به وسیله دستگاه تنفس مصنوعی تحت درمان قرار گرفت. خانم فولر به دکترها گفت که اسپری برنزکننده باعث بروز تنگی نفس در او شده است. بعد از این‌که دکترها با شرکت سازنده اسپر تماس گرفتند، متوجه شدند استفاده از این محصول شرکت "سنت تروپز" از سه سال قبل ممنوع اعلام شده است.ظاهراً سه سال پیش افرادی به علت استفاده از محصولات برنزه کننده این شرکت دچار این حادثه مرگبار شده بودند.

دکترها بعد از عکسبرداری از قفسه سینه این خانم اظهار داشتند که وی بسیار خوش‌شانس بوده است، چرا که این اتفاق می‌توانست به قیمت جانش تمام شود. او اکنون از مصرف دئودرانت‌ها و اسپری‌های بدن به شدت هراس دارد.

قبل از خرید این گونه لوازم بهداشتی آرایشی از معتبر بودن برند و داشتن تاریخ تولید و انقضای آن مطمئن شوید.


:: بازدید از این مطلب : 1820
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
با وجود انواع رژیم های لاغری سخت و تمرینات ورزشی سنگین برخی افراد همچنان با چربی های شکمی مواجه هستند به همین دلیل کارشناسان نوعی ماساژ بر گرفته از طب باستانی چینی را به آنها توصیه می کنند.
 
 
مشکل چاقی یک پدیده جهانی فراگیر است و میلیون ها انسان در سراسر جهان از اضافه وزن و چاقی رنج می برند. چربی برای حفظ سلامت بدن بسیار مفید است اما چربی بیش از حد می تواند باعث بروز مشکلات قلبی ، سکته مغزی ، کاهش اعتماد به نفس در افراد شود.
 
با وجود انواع رژیم های لاغری سخت و تمرینات ورزشی سنگین برخی افراد همچنان با چربی های شکمی مواجه هستند به همین دلیل کارشناسان نوعی ماساژ بر گرفته از طب باستانی چینی را به آنها توصیه می کنند.
 
در روش باستانی طب چینی از ماساژ عضلات شکم برای لاغری استفاده می شود، در این شیوه که باید 2 بار در روز انجام شود یکبار قبل از صبحانه و یک بار پیش از خواب افراد باید ابتدا با مالش دستها به یکدیگر آنها را گرم کنند و آنگاه از ناحیه اطراف ناف به صورت دوار عضلات شکم خود را ماساژ دهند.
 
بهترین حالت برای انجام این ماساژ زمانی است که فرد بر روی یک تخت به طور کامل درازکشیده و بدن او به صورت کاملاً افقی قرارد دارد و این ماساژ باید به صورت دایره ای در جهت عقربه های ساعت انجام شود و به تدریج شعاع دایره افزایش پیدا کند تا کل حفره شکمی را پوشش دهد، گرمای دست در این حالت باعث آب شدن بیشتر چربی ذخیره شده در اطراف شکم می شود.

 
هر بار ماساژ عضلات شکم باید حدود 2 الی چهار دقیقه به طول بیانجامد. البته در کنار این ماساژ حفظ رژیم غذایی سالم و نیز انجام ورزش های روزانه از جمله پیاده روی توصیه می شود و می تواند بر اثر بخش بودن این تکنیک لاغری بیفزاید.
 
از جمله مزایای این روش درمانی که قدمتی چند صدساله دارد می توان به آب شدن بافت چربی بدن، افزایش عملکرد دستگاه گوارش، کمک به تسریع حرکات روده برای خارج کردن مواد سمی از بدن، رفع یبوست، بهبود گردش خون در ناحیه حفره شکمی، ماساژ معده برای هضم مواد غذایی و نیز درمان اختلالاتی چون تهوع و سوء هاضمه اشاره کرد.
 
تنها مواردی که افراد باید برای انجام این ماساژ رعایت کنند پرهیز از انجام آن بلافاصله پس از خوردن یک وعده غذایی سنگین است. خانم های باردار یا افراد مبتلا به بیماری هایی چون سنگ کلیه ، سنگ مثانه، مشکلات کیسه صفرا ، فشارخون بالا، فتق و افرادی که دچار زخم روده و معده هستند نباید از این شیوه درمانی استفاده کنند.
 
ماساژ چینی یکی از موثر ترین روش ها برای بدست آوردن تناسب اندام و خلاصی از چربی های اضافی بدن است و در کشور چین هزاران نفر با استفاده از این تکنیک به فرم بدنی مطلوب دست یافته اند.
 
 
 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 1906
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
خاكشير براي درمان سنگ كليه در افرادي كه به اين بيماري مبتلا هستند مفید است



خاكشير علاوه بر اين، خواص ديگري نيز دارد كه از ميان آن‌ها به رفع جوش‌هاي پوستي، تقويت معده، كمك به اضافه‌وزن( همه مشكلاتي كه يك دختر جوان لاغر ممكن است با آن روبرو باشد) مي‌توان اشاره كرد.
 
بعضي از مردم با خاصيت خنك‌كنندگي، ضدعطش و صفرابر خاكشير آشنا هستند و به همين دليل آن را در فصل تابستان در برنامه‌هاي غذايي خود مي‌گنجانند يا در روزهاي گرم تابستان از شربت خاكشير و تركيب آن با عرق‌هاي گياهي مثل شاه‌تره براي پذيرايي از مهمانان‌شان استفاده مي‌كنند اما خاكشير علاوه بر اين، خواص ديگري نيز دارد كه از ميان آن‌ها به رفع جوش‌هاي پوستي، تقويت معده، كمك به اضافه‌وزن( همه مشكلاتي كه يك دختر جوان لاغر ممكن است با آن روبرو باشد) مي‌توان اشاره كرد.
 
 دفع سنگ كليه
درمانگران، مصرف مخلوطي از خاكشير و ترنجبين براي درمان سنگ كليه در افرادي كه به اين بيماري مبتلا هستند يا كليه آن‌ها استعداد سنگ‌سازي‌ را دارد، توصيه مي‌كنند. براي تهيه اين نسخه خانگي كافي است 3 قاشق غذاخوري ترنجبين را در يك ليوان آب به‌مدت 5 ساعت خيسانده و پس از اين مدت آن را صاف كنيد. سپس ترنجبين صاف كرده را با 2 قاشق غذاخوري مخلوط كرده و آن را ميل كنيد. نوشيدن اين مخلوط به‌صورت روزانه به دفع سنگ كليه كمك مي‌كند. علاوه بر اين افرادي كه دچار بوي بد دهان به‌دليل عفونت و مشكلات بلغمي هستند نيز مي‌توانند از اين نسخه استفاده كنند.
 
با جوش صورت وداع كنيد
 مخلوط 2 قاشق غذاخوري خاكشير با عرق شاه‌تره، عرق كاسني و عرق بيدمشك تركيب خوبي براي درمان جوش‌هاي صورت است. براي استفاده از اين مخلوط كافي است يك استكان از هر يك از عرق‌هاي گياهي شاه‌تره، بيدمشك وكاسني را با هم مخلوط كرده و آن را با 2 قاشق غذاخوري خاكشير تركيب كنيد. نوشيدن اين تركيب علاوه بر آن‌كه جوش‌هاي صورت را درمان مي‌كند براي افرادي كه دچار گرفتگي صدا هستند نيز موثر است. مدت درمان با اين نسخه دست كم 3 هفته است و پس از اين مدت نتايج بهبود به مرور در چهره بيمار نمايان مي‌شود.
 
 اگر دوست داريد وزن اضافه كنيد
 افراد لاغر و كساني كه تمايل دارند وزن خود را بالا ببرند، مي‌توانند از اين نسخه استفاده كنند. اين گروه اگر خاكشير را با شير ميل كنند مي‌توانند با نوشيدن اين خاكشير صبح ناشتا به درمان لاغري و افزايش وزن خود كمك كنند. به اعتقاد درمانگران، درصورتي كه شير تازه و طبيعي باشد ميزان تاثيرگذاري اين نسخه بيشتر مي‌شود. بنابراين افرادي كه به شير طبيعي دسترسي دارند بهتر است از شير طبيعي و روستايي استفاده كنند.

نوشيدن خاكشير صبح ناشتا به درمان لاغري و افزايش وزن كمک می كند

اسهال را درمان كنيد
 ابتلا به اسهال در فصل تابستان يكي از اختلالاتي است كه در كودكان بسيار شايع است. درمانگران طب سنتي ايران براي درمان اين مشكل، دارويي را تجويز مي‌كنند كه در تمامي خانه‌ها امكان تهيه و مصرف آن وجود دارد. براي تهيه اين دارو كافي است خاكشير را بو داده و آن را با آب و عسل مخلوط كنيد و به بيمار بدهيد. اين تركيب را متناسب با سن بيمار، هر 2 ساعت يك بار براي او تجويز مي‌كنند. ميزان مصرف اين مخلوط از يك قاشق غذاخوري تا يك سوم استكان براي خردسالان تجويز شده است.
 
بهبود لك‌ها با خاكشير
براي از بين بردن لك‌هاي پوست به‌ويژه صورت يكي از بهترين روش‌ها، نوشيدن خاكشير و ترنجبين است. افرادي كه از اين تركيب به‌صورت روزانه و مستمر به‌مدت 3 هفته استفاده كنند بعد از مدتي با روشني پوست و از بين رفتن لك‌هاي صورت و پوست‌شان روبه‌رو مي‌شوند. براي تهيه اين تركيب نيز لازم است ترنجبين را 5 ساعت در آب بخيسانيد و صاف شده آن را با 2 قاشق خاكشير مخلوط كرده و ميل كنيد.
 
 
اگر دل ضعفه مي‌گيريد، خاك‌شيرو عسل بخوريد
 برخي از افراد هستند كه در طول روز دچار دل ضعفه مي‌شوند. اين دل‌ضعفه ممكن است در طول روزهاي گرم تابستان يا در ايام ماه رمضان به سراغ افراد مختلف بيايد. براي پيشگيري از بروز اين دل‌ضعفه كافي است، خاكشير و آب عسل را با هم تركيب كرده و ميل كنيد. براي تهيه آب عسل بايد يك ليتر آب و يك كيلو عسل را با هم بجوشانيد. بعد از مدتي كه اين تركيب جوشيد كفي روي آن تشكيل مي‌شود كه بايد از ديگر مواد موجود در ظرف جدا شود. مابقي مواد همان تركيبي است كه براي بهبود دل‌ضعفه و پيشگيري از بروز آن مصرف مي‌شود. اگر چه عسل با حرارت، برخي از ويتامين‌ها و مواد مغذي خود را از دست مي‌دهد اما در عين حال مواد مفيدي در آن باقي مي‌ماند كه براي درمان دل‌ضعفه بسيار مناسب است.
 
 
 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 1954
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
در هنگام ناراحتی و افسردگی اولین پیشنهاد مغز ما خوردن شیرینی جات است و میل شدیدی به خوردن شیرینی و شکلات داریم. انگار با خوردن این خوراکی های شیرین و خوشمزه حال روح و جسم مان بهتر می شود یا حداقل ما اینطور فکر می کنیم. چرا؟



دلیلی وجود دارد برای این‌که برخی از ما هنگام ناراحتی به شدت میل به دسرهای شیرین و چسبناک داریم: سوزان باورمن، متخصص رسمی تغذیه، دستیار مدیر مرکز تغذیه‌ی انسانی دانشگاه کالیفرنیا، لس‌انجلس (UCLA) می‌گوید، ما شیرینی ها را دوست داریم زیرا آنها ریشه در مناسب‌های شاد دارند.
 
او ادامه می‌دهد، "این نوع هوس‌ها ناشی از الگوهایی هستند که مدت‌ها از به وجود آمدن‌شان می‌گذرد، مانند خاطراتی که از زمان بچگی داریم: ما با گرفتن کلوچه ساکت می‌شدیم یا بستنی را به عنوان جایزه دریافت می‌کردیم.”
 
مزه‌، بافت‌ و رایحه‌ای که این خاطرات مثبت شخصی به ذهن متبادر می‌کنند، همگی می‌توانند کاری کنند که خنده بر لب بیاوریم! این درمان‌های شیرین- به خصوص شکلات- بهترین محرک‌های شادی هستند.
 
 
مضرات عادت کردن به خوردن شیرینی در هنگام ناراحتی
 
غرق شدن در این هوس‌های خاطره‌انگیز می‌تواند نتیجه‌ی معکوس داشته باشد: پژوهشی از مدرسه‌ی پزشکی هاروارد نشان می‌دهد که خوردن خوراکی‌های دارای شاخص گلایسمی بالا که قند خون‌تان را ناگهان بالا می‌برند، در طول چند ساعت بعد می‌توانند باعث هوس‌های شدیدتری شوند، و این میل به خوردن، یک میل سطحی نیست!
 
محققان در دانشگاه ییل با اسکن‌های ام‌آر‌آی (MRI) ثابت کردند که مدارهای پاداشی که با نشان دادن تصاویر شیرموز در مغز زنان فعال شدند، همان مدارهایی بودند که در مغز افراد معتاد به مواد مخدر یا دارو دیده شد.
 
 
راه‌حل:
باورمن می‌گوید، برای این‌که بدون افتادن در دام این چرخه، میلی که به شیرینی دارید را ارضاء کنید، خوراکی‌های معطر دارای عطر و طعم قوی اما با قند کم یا مواد غذایی دارای فیبر یا پروتئین بالا را انتخاب کنید، تا فرآیند هضم‌تان تا جایی که ممکن است کند ‌شود. مثلا:
 
-یک کاسه توت‌فرنگیِ آغشته با دو تکه شکلات تلخ ذوب شده
 
-یک فنجان ماست کم‌چرب همراه با یک قاشق غذاخوری عسل  
 
-چای دارچین همراه با شیر کم‌چرب
 
را امتحان کنید.
 
 
 

 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 1938
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
چه شما سابقه‌ای از سرطان در میان اعضا خانواده‌تان داشته باشید و چه در حال حاضر با این بیماری درگیر باشید، شیوه زندگی شما از جمله رژیم غذایی‌تان، می‌تواند تاثیری چشمگیر در کمک به روند بهبودی‌تان داشته باشد.



برخی از غذاها، می‌توانند موجب افزایش ریسک خطر ابتلا به سرطان باشند، حال آن‌که برخی دیگر باعث تقویت و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شما می‌شوند. با انتخاب درست موادغذایی، شما می‌توانید از سلامتی‌تان محافظت کرده، احساس شادابی بیشتری داشته باشید و توانایی جسمی خود را در مقابله با سرطان یا هر نوع بیماری دیگر افزایش دهید.
 
در این مطلب، نکات مهمی که باید در مورد نقش رژیم غذایی در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان مورد توجه قرار دهید، آورده شده است.
 
همه مشکلات مربوط به سلامتی قابل پیشگیری نیستند، اما شما بیش از آنچه تصور می‌کنید بر آنها تسلط دارید. تحقیقات نشان می‌دهند که درصد بالایی از بیماریهای مرتبط با سرطان، با برخی عادات بد شما مثل کشیدن سیگار، مصرف مشروبات الکلی، کم‌تحرکی و یک رژیم غذایی ناسالم مرتبط هستند. اعمالی چون ترک سیگار، کاهش مصرف الکل و یک برنامه ورزشی منظم مقدمه خوبی برای مقابله با سرطان خواهند بود. اما همچنان توجه به عادات غذایی بهترین کمک به بهبود بیماری است.

 
نکات مربوط به رژیم غذایی ضد سرطان
۱. تمرکز بر غذاهای گیاهی یا اغذیه‌هایی بر پایه گیاهان
بهترین رژیم برای مقابله یا جلوگیری از ابتلا به سرطان، رژیمی است مبتنی بر سبزیجات متنوع، میوه‌جات و غلات. منظور از رژیم با پایه گیاهی، غذاهایی است که از گیاهان تهیه می‌شوند مثل سبزیجات، میوه‌ها مغزها غلات و دانه‌ها. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید این مواد را به رژیم روزانه‌تان اضافه کنید. اگر هر وعدهٔ غذایی را یک بشقاب در نظر بگیرید، باید دو سوم ان را با سبزیجات، غلات کامل، میوه و دانه‌ها پرکنید. لبنیات، ماهی و گوشت قرمز نباید بیشتر از یک سوم ان را اشغال کنند.

این مطلب را به ذهن خود بسپارید که نیازی نیست به طور کامل گیاهخوار شوید، در عوض بر غذاهایی با منشاء طبیعی و ارگانیک تمرکز کرده و مصرف غذاهای آماده را به حداقل برسانید. به جای نوشیدن یک لیوان آب سیب، خود سیب را با پوست آن میل کنید و یا یک کاسه بلغور جو را به جای کلوچه‌های تهیه شده از آن مصرف نمایید.
 
 
نکاتی ساده برای استفاده از گیاهان در وعده‌های روزانه
۱-۱. مقداری میوه یا مغزهای خوراکی را به غلات صبحانه‌تان اضافه کنید.
 
۱-۲. برای ناهار همیشه یک ظرف بزرگ سالاد مخلوط با دانه‌ها و یا مغزها میل کنید. در تهیه ساندویچ از کاهو و گوجه فرنگی غافل نشوید، همچنین از نان‌های تهیه شده از غلات کامل استفاده کنید. ناهار را با میوه‌های دلخواه یا برش‌هایی از هویج یا هر سبزی دیگری که دوست دارید همراه کنید.
 
۱-۳. برای شام، میوه یا سبزیجات را به صورت خام یا پخته بر روی برنج یا پاستا بریزید. سس خامه‌ای و چرب پاستا را با سسی مرکب از سبزیجات، گوجه‌فرنگی و روغن زیتون جایگزین کنید.
 
 
۲. استفاده فراوان از فیبر
فیبر بخشی از بافت گیاه است که در میوه، سبزی، غلات و دانه‌های خوراکی به وفور یافت می‌شود. البته بدن شما قادر به هضم آن نیست. پس فایده استفاده از آن چیست؟
در واقع فیبر نقش مهمی در پاکیزگی و سلامت دستگاه گوارش شما بازی می‌کند. فیبر به حرکت مواد غذایی در مسیر گوارش کمک کرده، همچنین ترکیبات سرطانی را قبل از اینکه آسیبی ایجاد کنند از بدن دفع می‌کند. فیبر به طور طبیعی در سبزیجات، غلات کامل و میوه‌ها یافت می‌شود ولی در گوشت، لبنیات، شکر، آرد برنج و گندم و نیز در پاستا، اثری از آن نیست.

راه‌هایی برای افزایش میزان فیبر در رژیم روزانه
۲-۱. به جای برنج سفید از برنج قهوای استفاده کنید.
۲-۲. به جای چیپس از پاپ کورن برای میان وعده لذت ببرید. به جای پوره سیب زمینی، خود سیب‌زمینی را با پوست پخته و میل کنید.
۲-۳. در میان غلات، جو، جو دوسر و برنج قهوه‌ای، در بین میوه‌ها، زرد آلو، تمشک، توت‌فرنگی، موز، انبه، آلبالو، لیمو و … . همچنین، میوه‌های خشک شده حاوی درصد بالایی از فیبر هستند. به علاوه، در میان سبزیجات، کلم بروکلی، هویج، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و همینطور سبزیجاتی با رنگ سبز تیره، دارای مقادیر زیادی فیبر هستند.

بهترین رژیم برای جلوگیری از ابتلا به سرطان، رژیمی است مبتنی بر سبزیجات متنوع
 
 
۳. کاهش مصرف گوشت
تحقیقات نشان داده که گیاه‌خواران پنجاه درصد کمتر از گوشت خواران به سرطان مبتلا می‌شوند. واقعاً چه ارتباطی بین مصرف گوشت و ریسک ابتلا به سرطان وجود دارد؟ دلیل اول کمبود فیبر و نیز سایر مواد مغذی در گوشت است. دلیل دیگر مربوط به مقادیر بالای چربی‌های اشباع‌شده در فرآورده‌های گوشتی است. در واقع رابطه مستقیمی بین میزان بالای چربی و ابتلا به سرطان وجود دارد و چربی‌های اشباع شده قطعا خطرناک هستند.

باید گفت که برای جلوگیری از ابتلا به سرطان لازم نیست گیاه‌خوار باشید فقط کافی است مصرف گوشت خود را اندکی کاهش دهید. در واقع اغلب مردم بیش از نیاز روزانه‌شان گوشت مصرف می‌کنند. تنها کافی است به این نکات توجه کنید:

در رژیم روزانه‌ تان از موادغذایی با پایه حیوانی کمتر استفاده کرده و مرغ، ماهی و بوقلمون را جایگزین گوشت قرمز کنید، و البته بهتر است بیشتر از فرآورده‌های ارگانیک استفاده کنید. حجم گوشت را کاهش داده و سعی کنید مقدار مصرفی‌تان از یک کف دست تجاوز نکند. از گوشت به عنوان مکمل غذایتان استفاده کرده و آن را به شکل وعده کامل به کار نبرید. همچنین می‌توانید از سویا و سایر فرآورده‌های گیاهی برای تامین میزان پروتئین مورد نیازتان استفاده کنید.
 
۴. دقت در مصرف چربی‌ها
مهم‌ترین فایده کاهش مصرف گوشت قرمز، کاهش مصرف چربی‌های مضر است. البته قطع مصرف چربی به تنهایی راه حل مناسبی به شمار نمی‌آید چرا که برخی از انواع چربی‌ها مفید بوده و برای حفظ سلامت لازمند. در نتیجه بهترین راهکار استفاده درست از چربی‌هاست.

دو گونه خطرناک از چربی‌ها، چربی‌های اشباع شده و چربی‌های ترانس هستند. چربی‌های اشباع شده در فرآورده‌های حیوانی نظیر گوشت قرمز، لبنیات و تخم مرغ وجود دارند. چربی‌های ترانس که با نام روغن‌های هیدروژنه نیز معرفی می‌شوند از اضافه کردن هیدروژن به روغن‌های گیاهی تهیه شده تا این روغنها بیشتر حالت جامد داشته باشند تا مایع. این محصولی ایده‌آل برای کارخانه‌جات موادغذایی و فرآورد‌ه‌ای مضر برای سلامت شماست.
 

اما دسته‌ای از چربی‌ها برای حفظ سلامت لازمند. این چربی‌ها که با نام چربی‌های اشباع نشده شناخته می‌شوند از منابع گیاهی به دست آمده و در دمای اتاق به صورت مایع در می‌آیند. روغن زیتون، روغن کانولا و روغن‌های بدست آمده از مغزهای گیاهان و نیز آووکادو از این دسته به شمار می‌آیند. همینطور روغن ماهی که سرشار از اسید چرب و امگا۳ است از این دسته است که به سلامت قلب و مغز کمک شایانی می‌کند. همچنین ماهی آزاد، ماهی ِ تُن و بذر کتان منابع خوبی از امگا۳ هستند.
 
 
۵. روشهای سالم برای پخت غذا
انتخاب غذاهای سالم به تنهایی فاکتوری تعیین کننده نیست و نحوه پخت و نگهداری غذاها نیز به همان اندازه حائز اهمیت است.
گاهی اوقات مواد غذایی مثل سبزیجات یا میوه‌ها را به صورت خام مصرف کنید. با این روش شما می‌توانید مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی به بدن خود برسانید. هر چند برخی سبزیجات به صورت پخته دارای خواص بیشتری بوده و مفید ترند.
 
به جای استفاده از سبزیجات آب‌پز، آنها را بخارپز کنید. پخت بیش از اندازه سبزیجات باعث به هدر رفتن مواد مغذی آنها شده، خاصیت‌شان را از بین می‌برد. اگر سبزیجات را می‌پزید می‌توانید از آب‌شان جهت تهیه سوپ و یا سایر خوراکها استفاده کنید.
 
سوزاندن یا برشته کردن بیش از اندازه گوشت باعث ایجاد ترکیباتی سرطان‌زا در آن می‌شود. اگر از باربی‌کیو و منقل برای کباب کردن گوشت استفاده می‌کنید، آن را بیش از اندازه و یا با حرارت بالا نپزید. روغن‌های پخت و پز را در مکانهایی تاریک و خنک نگه‌داری کنید. از گوشت تازه به جای انواع دودی و یا خشک کرده آن استفاده کنید و نهایتا به جای پوشش پلاستیکی از کاغذهای مومی برای آماده‌کردن موادغذایی در مایکروویو استفاده کنید.
 
با رعایت نکات فوق در انتخاب، تهیه و مصرف موادغذایی می‌توانید رژیمی ضد سرطان را برای خود داشته باشید که علاوه بر کمک به پیشگیری از بروز انواع سرطان، به سلامت و تناسب جسمی شما نیز می‌آفزاید.
 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 1955
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1396 | نظرات ()